Läs- och skrivinlärning - utveckling, hinder och åtgärder I
7,5 hp
Kurskod: SLU01L
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-04-06. Giltig från och med 2009-06-15 till och med 2011-06-15. Ersätts av: SLU02L - Läs- och skrivinlärning under skoltiden - utveckling, hinder och åtgärder.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Written Language Acquisition - Development, Obstacles and Accommodation
Diarienummer: 721/333-09
Allmänna uppgifter
Kursen avser att ge kunskap om elevers läs- och skrivinlärning samt hinder i läs- och skrivutvecklingen från förskola till gymnasieskola. I direkt anslutning behandlas förebyggande åtgärder. Kursen ges som fristående kurs.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Innehåll
Kursens innehåll omfattar:· olika läsinlärningsmetoder och praktiska metodövningar
· aktuell forskning och teori rörande språkutveckling genom språkanvändning
· hjälpmedel och datorbaserade program som stöd i läs- och skrivutvecklingen
· fallbeskrivningar av läs- och skrivsvårigheter
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha grundläggande kunskaper om barns språkutveckling och träning av språklig medvetenhet (1)
- ha grundläggande kunskaper om olika metoder vid läs- och skrivinlärning (2)
- ha kännedom om aktuell läs- och skrivforskning (3).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha förmåga att känna igen symtom på läs- och skrivsvårigheter (4)
- ha beredskap för att förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter (5)
- ha förmåga att hos elev bedöma normal läs- och skrivutveckling, men också upptäcka en eventuellt försenad utveckling (6).
Genomförande
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda övningar. Kursdeltagarna studerar olika elevtexter och utvecklar även sitt eget skrivande genom ett processorienterat arbetssätt.
Examination – prov och former
Kursen innehåller två delprov.
Delprov 1, Övningar och seminarier, omfattar fortlöpande examination av studentens aktiva deltagande i seminarier och gruppövningar samt olika skrivövningar och muntliga uppgifter, enskilt liksom i grupp. Delprov 1 anknyter till förväntade läranderesultat 1, 2 och 3 (2,5 hp).
Delprov 2, Individuell skriftlig uppgift, inbegriper fördjupad analys och problematisering av de teorier och metoder som förekommer i kurslitteraturen. Uppgiften förutsätter att studenten har de kunskaper och den förståelse som omfattas av förväntade läranderesultat 1, 2 och 3. Teorier och metoder diskuteras med direkt anknytning till förväntade läranderesultat 4, 5 och 6 (5 hp).
Vid i kursen ingående examinationer bedöms studentens kunskaper om aktuell forskning, teoribildning och metod, men också dennes beredskap och förmåga att bedöma, förebygga och åtgärda problem i barns läs- och skrivutveckling.
Betygsgraderna för kursen är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För slutbetyg Väl godkänd fordras Väl godkänd på delprovet individuell skriftlig uppgift (5 hp), samt lägst betyget Godkänd på resterande i kursen ingående moment (2,5 hp). För slutbetyg Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga delprov.
Kursutvärdering
Kursen utvärderas i enlighet med de riktlinjer för utvärdering och kvalitetssäkring som fastställts av Nämnden för utbildningsvetenskap.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-04-06. Giltig från och med 2009-06-15 till och med 2011-06-15. Ersätts av: SLU02L - Läs- och skrivinlärning under skoltiden - utveckling, hinder och åtgärder.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Kursplanen är giltig t o m 2011-06-14.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Blomqvist, Clarissa & Wood, Anki (2006), Läs- och skrivundervisning som fungerar. Stockholm: Natur och kultur (155 s).
-
Druid Glentow, Birgit (2006), Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur (287 s). Läsanvisningar Valda delar..
-
Frost, Jørgen (2002), Läsundervisning: praktik och teorier. Stockholm: Natur och kultur (256 s). Läsanvisningar Valda delar..
-
Föhrer, Ulla & Magnusson, Eva (2003), Läsa och skriva fast man inte kan: kompenserande hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter. Lund: Studentlitteratur (242 s).
-
Liberg, Caroline (2006), Hur barn lär sig läsa och skriva. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (210 s). Läsanvisningar Valda delar..
-
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005), God läsutveckling: Kartläggning och övningar. 2 upplagan. Stockholm: Natur och kultur (112 s).
-
Stadler, Ester (1994), Dyslexi: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (128 s).
-
Taube, Karin (2007), Läsinlärning och självförtroende - Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. 4 upplagan. Norstedts Akademiska Förlag (144 s).
-
Aktuella forskningsartiklar omfattande ca 100 sidor tillkommer.