Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Läs- och skrivinlärning - utveckling, hinder och åtgärder I
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Läs- och skrivinlärning - utveckling, hinder och åtgärder I
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Läs- och skrivinlärning - utveckling, hinder och...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Läs- och skrivinlärning...
  3. Kursplan

Läs- och skrivinlärning - utveckling, hinder och åtgärder I
7,5 hp

Kurskod: SLU01L

Beslut: Fastställd i nämnden 2009-04-06. Giltig från och med 2009-06-15 till och med 2011-06-15. Ersätts av: SLU02L - Läs- och skrivinlärning under skoltiden - utveckling, hinder och åtgärder.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Written Language Acquisition - Development, Obstacles and Accommodation

Diarienummer: 721/333-09

Allmänna uppgifter

Kursen avser att ge kunskap om elevers läs- och skrivinlärning samt hinder i läs- och skrivutvecklingen från förskola till gymnasieskola. I direkt anslutning behandlas förebyggande åtgärder. Kursen ges som fristående kurs.

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursens innehåll omfattar:
· olika läsinlärningsmetoder och praktiska metodövningar
· aktuell forskning och teori rörande språkutveckling genom språkanvändning
· hjälpmedel och datorbaserade program som stöd i läs- och skrivutvecklingen
· fallbeskrivningar av läs- och skrivsvårigheter

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha grundläggande kunskaper om barns språkutveckling och träning av språklig medvetenhet (1)
- ha grundläggande kunskaper om olika metoder vid läs- och skrivinlärning (2)
- ha kännedom om aktuell läs- och skrivforskning (3).

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha förmåga att känna igen symtom på läs- och skrivsvårigheter (4)
- ha beredskap för att förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter (5)
- ha förmåga att hos elev bedöma normal läs- och skrivutveckling, men också upptäcka en eventuellt försenad utveckling (6).

Genomförande

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda övningar. Kursdeltagarna studerar olika elevtexter och utvecklar även sitt eget skrivande genom ett processorienterat arbetssätt.

Examination – prov och former

Kursen innehåller två delprov.

Delprov 1, Övningar och seminarier, omfattar fortlöpande examination av studentens aktiva deltagande i seminarier och gruppövningar samt olika skrivövningar och muntliga uppgifter, enskilt liksom i grupp. Delprov 1 anknyter till förväntade läranderesultat 1, 2 och 3 (2,5 hp).

Delprov 2, Individuell skriftlig uppgift, inbegriper fördjupad analys och problematisering av de teorier och metoder som förekommer i kurslitteraturen. Uppgiften förutsätter att studenten har de kunskaper och den förståelse som omfattas av förväntade läranderesultat 1, 2 och 3. Teorier och metoder diskuteras med direkt anknytning till förväntade läranderesultat 4, 5 och 6 (5 hp).

Vid i kursen ingående examinationer bedöms studentens kunskaper om aktuell forskning, teoribildning och metod, men också dennes beredskap och förmåga att bedöma, förebygga och åtgärda problem i barns läs- och skrivutveckling.

Betygsgraderna för kursen är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För slutbetyg Väl godkänd fordras Väl godkänd på delprovet individuell skriftlig uppgift (5 hp), samt lägst betyget Godkänd på resterande i kursen ingående moment (2,5 hp). För slutbetyg Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga delprov.

Kursutvärdering

Kursen utvärderas i enlighet med de riktlinjer för utvärdering och kvalitetssäkring som fastställts av Nämnden för utbildningsvetenskap.

Beslut

Fastställd i nämnden 2009-04-06. Giltig från och med 2009-06-15 till och med 2011-06-15. Ersätts av: SLU02L - Läs- och skrivinlärning under skoltiden - utveckling, hinder och åtgärder.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.

Övrigt

Kursplanen är giltig t o m 2011-06-14.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Blomqvist, Clarissa & Wood, Anki (2006), Läs- och skrivundervisning som fungerar. Stockholm: Natur och kultur (155 s).

  • Druid Glentow, Birgit (2006), Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur (287 s). Läsanvisningar Valda delar..

  • Frost, Jørgen (2002), Läsundervisning: praktik och teorier. Stockholm: Natur och kultur (256 s). Läsanvisningar Valda delar..

  • Föhrer, Ulla & Magnusson, Eva (2003), Läsa och skriva fast man inte kan: kompenserande hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter. Lund: Studentlitteratur (242 s).

  • Liberg, Caroline (2006), Hur barn lär sig läsa och skriva. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (210 s). Läsanvisningar Valda delar..

  • Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005), God läsutveckling: Kartläggning och övningar. 2 upplagan. Stockholm: Natur och kultur (112 s).

  • Stadler, Ester (1994), Dyslexi: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (128 s).

  • Taube, Karin (2007), Läsinlärning och självförtroende - Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser. 4 upplagan. Norstedts Akademiska Förlag (144 s).

  • Aktuella forskningsartiklar omfattande ca 100 sidor tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/kslu01l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025